Hiç
bir arabanın tam olarak nasıl yapıldığını merak ettiniz mi? Pardon
yanlış sordum, arabaların nasıl dayanıklı ve hızlı veya yol tutuşlarının
mükemmel olması için ne gibi malzemeler kullanıldığını hiç düşündünüz
mü?
Eminim
ki motor, vites, koltuklar ve klima gibi bazı parçalarını biliyoruz,
fakat gerçekten bu bileşenler ayrı ayrı nasıl üretiliyor ve otomotiv
üretimindeki bu hammaddeler ne gibi parçalardan meydana geliyor, h,ç
araştırdık mı?
Araba
endüstrisi demir, alüminyum, plastik, çelik, cam, kauçuk, petrol
türevleri,bakır gibi bir dünya materyal kullanır araçları üretebilmek
için. Gösterge paneli, elektrik tesisatı, çamurluklar, motor blokları
vites kutusu gibi bir çok parça bu hiç düşünmediğimiz malzemelerle
üretilirler.
Bu
materyaller onyıllar boyu otomobil üretim sektörünün gelişmesi ve
ayakta durabilmesi için inovasyonla hep evrimleştirildiler ve çok
karmaşık şekillerde birbirleriyle kullanıldılar.
Biz mu makalede otomobil üretiminde en çok kullanılan ve olmazsa olmaz beş malzemeyi ele alacağız.
ÇELİK
Modern arabaların ağırlığının büyük kısmını çelik oluşturur. Örneğin
2007 yılındaki verilere dayanarak ortalama bir araba 1090 KG ve ortalama
bir pikap veya jip ise 1360 KG çelik ile imal ediliyormuş. Şimdilerde
ise bir arabanın 1300KG ve arazi taşıtlarının da 1800 KG olduğunu
düşününce çeliğin otomobil endüstrisine ne denli önemli olduğunu
anlıyoruz. Arabalarda çelik genellikle şasi ve kaza anında insan güvenliği göz önünde bulundurularak taşıt iskeletinde kullanılır.günümüzde araçlar üretilirken kapı kirişleri, tavan, hatta gövde panelleri bile çelikten imal edilir. Çelik aynı zamanda egsoz borusu gibi motor ile bağlantılı bir çok parçada da kullanılmaktadır.
Çelik üreticileri kendilerini o kadar geliştirdiler ki otomobil üretenler çeliğin farkı formlarını kullanarak hem eğrilip bükülmeyen, dayanıklı parçalarla direnç sağlıyorlar hem de kaza gibi durumlarda kendisi deforme olarak çarpışma etkisini absorbe edebiliyorlar. Sektördeki bu gelişmeler insanların yollarda otomobillerinin içinde daha güvenli olmalarını sağlıyor.
PLASTİK
Araba üretiminde muazzam derecede çok kullanılan diğer bir malzeme
ise plastik. Yeni arabalarda plastiğin kullanım oranı %50lerde. Şaşmamak
gerek, çünkü plastik öyle bir malzeme ki onunla ne isterseniz
yapabilirsiniz.Gösterge paneliniz, tuşlar, soketler, klima, kapı kolları, paspaslar, emniyet kemeri, hava yastığı ve daha bir çok oto ekipmanın üretiminde plastik kullanılmıştır.
Gösterge panellerine ek olarak motor bölümünde de ağ göstergesi tutacağı gibi malzemeler de plastikten imal edilir. Düşük ağırlıklarından dolayı otomotiv sektöründe plastiğin kullanımı hızla artmaktadır.
ALÜMİNYUM
Oto üretimi dünyasında alüminyum henüz yeni bir oyuncu. Kullanımıysa
hafif, fakat aynı zamanda sağlam olması nedeniyle hızla artmakta.
1970lerde %2, 1990larda %5 civarında olan alüminyum kullanım oranı
2009da %9 olmuştur.Alüminyum daha hafif olması nedeniyle performans araçlarında iskelet panelleri yapmak için de kullanılabilmektedir. 1990ların başlarında Acura NSX ile başlayan bu akım AUDİ R8 gibi süper araçları da rüzgarına katmıştır. Öyle ki cantlar bile sık sık alüminyumdan yapılabiliyor.
Ek olarak bir çok otomobil üreticisi geleneksel demir motor bloğunda alüminyum yapılara dönüyor. Bu alüminyumun demir kadar uzun ömürlü ve sağlam olarak üretilebilmeye yüz tutması ve düşük ağırlığı sayesinde daha iyi performans sağlamasıyla yakından ilgili.
KAUÇUK
Tüm arabaların sahip olduğu en önemli parçalardan birisi, lastikler. Tüm arabalar hareket edebilmek için tekerleğe ihtiyaç duyar. Bu sebeple kauçuk oto üreticileri için hayati bir öneme sahiptir.
Otomotiv sektörü kauçuk üreticilerinin bir numaralı müşterisi ve sektörün itici gücü. Öyle ki kauçuk üreticileri ürünlerinin %75ini otomotiv sektörüne satıyor. Lastikler ise yıpranmaya mahkumlar fakat, kauçuk sektörü hem daha uzun ömürlü hem de yolda daha güvenli lastikler üretilebilmesi için sürekli bir gelişme halinde.
Lastiklere ek olarak silecekler, motor yatağı, contalar, hortumlar, kayışlar hepsi kauçuktan imal edilmektedir. Kauçuk da plastik gibi dayanıklı, ucuz ve esnek bir malzeme olduğu için otomobil üretiminde çokça kullanılmaktadır.
CAM
Cam arabaları çepeçevre çevreliyor. Açıkça görüldüğü gibi birincil kullanım alanı rüzgara karşı ve havada uçuşan böcek kuş gibi yaratıklardan hızla giderken bizleri korumak. Diğer yandan camı aynalar vasıtasıyla arkamızı kolamak için de kullanmaktayız. Dahası cam (fiberglas) genel olarak araçlarda yalıtım malzemesi olarak da kullanılmaktadır.
Bunun yanında cam araçlarda bir takım innovatif parçalarda da kullanılmakta. Örneğin, navigasyon ekranlarında, sürücülerin daha rahat kullanmalarını sağlamak için bazı araçlarda bulunan geri kameralarda olduğu gibi.